OM INAP
OM INAP
INAP er en ideell stiftelse for forskning, forskningsformidling, utvikling og nettverk som bygger på Nyborg-modellen. Den pedagogiske grunnlagstenkningen er utviklet og dokumentert av professor Magne Nyborg (1927-1996), i samarbeid med flere medarbeidere.
Sentralt i Nyborg-modellen står systematisk begrepsundervisning – en undervisningsmetode knyttet til systematisk begreps-, språk- og ferdighetsopplæring innen et hvert fag eller kunnskapsområde.
INAP skal fungere som et nettverk for kompetanse for følgende områder:
- Gi barn og unge hjelp til å lære bedre ved opplæring og undervisning som gir grunnlag for begrepsmessig forståelse.
- Støtte foreldre i å utøve ansvaret for barnas opplæring.
- Legge til rette for at pedagoger kan oppnå bedre innsikt i det å tilrettelegge læring innen alle fag.
- Støtte pedagoger som ut fra praksis ønsker å gjennomføre anvendt forskning og prosjekter i barnehage og skole.
- Være tilgjengelig med konsulent-tjenester på felter der vi har bygget opp både forskningsmessig og praktisk-pedagogisk kompetanse.
- Delta direkte eller indirekte ved medarbeidere i forsknings- og utviklingsarbeider som baserer seg på Magne Nyborgs arbeider.
STIFTELSEN
INAP ble stiftet som en ideel stiftelse i 1988 av Magne Nyborg og flere medarbeidere. Formålet med stiftelsen er som nevnt i INAPs vedtekter:
§2:
Stiftelsens formål er opplæring, undervisning og videreutdanning av pedagoger og pedagogisk-psykologiske rådgivere, kombinert med utviklingsarbeid og forskning. Dvs., med særlig vekt på nyere forskning omkring begreper og begrepslæring i alle slags læring og opplæring.
Veiene for å nå disse målene er mange. Det kan nevnes kursing på ulike nivåer, undervisnng av enkeltelever med lærevansker, foreldregrupper,forskergruppe, nettverksarbeid for fagpersoner og medlemsarbeid, forlagsvirksomhet, utvikling av materiell og internasjonalt samarbeid. Disse aktivitetene er stort sett i funksjon, enten direkte via INAP eller indirekte via fagpersoner tilknyttet INAP.
MEDLEMSKAP
INAP er en medlemsstiftelse.
Personlig medlemskap: 320 pr år
Organisasjonsmedlemskap: 710 pr år
Medlemskap gir adgang til:
- Nyhetsbrev
- Gratis deltakelse på fagwebinarer/nettverkssamlinger
Fyll ut innmeldingsskjema for å bli medlem. Her velger du hvilken medlemskapsform du ønsker.
STYRET
FORMANN
Cand.med.vet Magnus Nyborg
Som sønn av Magne og Ragnhild Nyborg, har Magnus ansvaret for de ideelle rettighetene for deres forkningsarbeider og litteratur.
Magnus er veterinær og daglig leder av Kvam Veterinærkontor AS. Han har ansvar for regnskap og er aktiv i strategi- og utviklingsarbeidet i kompetansefirmaet Nyborg Pedagogikk.
STYREMEDLEM
Dr.polit. Andreas Hansen
Han arbeider med prosjekter og etterutdanning knyttet til begrepslæring og
begrepsundervisning i Statped Nord frem til oktober 14. Etter det videreføres det pedagogsike arbeidet i eget firma.
STYREMEDLEM
Erling-Andre Kvistad Nilsen
Erling er fra Ålesund og har jobbet som kontaktlærer og faglærer i over 15 år. Han er utdannet faglærer i musikk, norsk og matematikk, men har i de siste årene vært PP-rådgiver i Ålesund kommune.
Erling satt i 2017 i Utdanningsdirektoratets faggruppe i musikk for utarbeiding av de nye kjerneelementene i faget. Les mer her. Erling er læreverkforfatter for læreverket Matemagisk 1.-4- til Aschehoug Skole.
Erling er kursholder på kurs for Nyborg Pedagogikk. Han er også sertifisert veileder i Karlstadmodellen, og har etablert kompetansefirmaet Kvist Kompetanse.